Oktober 29, 2009 - Sveriges ordförandeskap har övergett bilindustrin



BILINDUSTRIN
. Den europeiska bilindustrin sysselsätter 12 miljoner européer. Under det krisaktiga tjeckiska ordförandeskapet deltog tjeckerna i möten och försökte agera för att föra en dialog med en industri i kris. Sveriges ordförandeskap under Fredrik Reinfeldt har talat stort för europeiskt krissamarbete - men inte fört ett enda samtal med bilindustrin. Alliansregeringens ursäkt: De försöker undvika att lockas till att ge dem stöd.

Oavsett vad man anser om den europeiska bilindustrins framtid, om den bör stödjas, omformas eller dö, så har 12 miljoner arbetstillfällen en massiv påverkan på den europeiska ekonomin. Från EU-håll finns en oro om att frågan om vilka som får behålla jobben leder till oroligheter mellan de europeiska länderna.

Kanske var det också delvis därför som EU-kommissionen grundade Cars 21, för att hjälpa bilindustrin i dialog med fack, arbetsgivare och miljöorganisationer.

Denna organisation ligger dock nu i träda, deras senaste livstecken är idag exakt ett år gammalt, och det svenska ordförandeskapet visar ett totalt ointresse.
Det är ett bortkastat halvår mitt i en av de värsta kriserna vi har haft. Det är en katastrof, säger Wolf Jäcklein på Europeiska metallarbetarfacket (EMF) till LO-tidningen.
Vad är då Sveriges försvar för detta? Statssekreterare Jöran Hägglund (C) menar dels att de inte behövt agera för att den döende svenska bilindustrin inte har pressat dem tillräckligt mycket att sammankalla Cars 21, och att "andra länder har en tydlig agenda för att stödja den inhemska fordonsbranschen men vi försöker undvika att hamna i fällan med ett stödrace".

Alltså: Om man skulle föra en dialog med bilindustrin från samtliga europeiska länder skulle det kunna visa sig att alla stödjer sin industri förutom Sverige, vilket skulle öka trycket på den svenska regeringen. För att inte riskera något sådant är det bättre att inte föra någon dialog alls.

I sitt Almedalstal sa Fredrik Reinfeldt att han ville ha ett "effektivt" ordförandeskap i EU - om han med "effektivt" menar "ignorerande" är de bara för oss att berömma hans handlingskraftighet.

57 kommentar:

Anonym sa...

Mycket bra gjort av Reinfeldt. Våra skattepengar skall inte gå till att tillverka bilar, eller tror kanske Utbult på kommunism?

/Dr Dexter

Anonym sa...

I och med att medlemsstater själva gått in och stött bilindustri så har den frågan (oavsett vad man tycker om detta) upphört att vara en EU fråga (vilket väl bilindustrin egentligen aldrig varit).
Och därmed är det inte en fråga för Sveriges ordförandeskap. Man kan inte handlägga alla frågor på alla nivåer.
Det är också rimligt att varje land bestämmer hur om och hur mycket pengar man ska lägga på sin fordonsindustri och att detta inte beslutas centralt inom EU.

George J

Tankesmedjan Det sovande folket sa...
Det här inlägget har tagits bort av den som skapade det.
Anders Utbult sa...

Tjena grabbar, ni missar båda kritiken: Han har inte ens kommunicerat med bilindustrin. Inte ett möte. Det handlar inte ens om stöd, utan om något så banalt som att kolla läget och få en krisande industri att samverka.

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

I och med bildandet av cars21 så anser man ju att detta är en viktig fråga. Sveriges regering visar sig vara den mest nyliberala och ideologiskt blinda i hela EU. Flera av de övriga länderna oavsett "regeringsfärg" har börjat bli tvekssamma till bla marknadens självsanering. Moderaterna är som vanligt fastlåsta i det gamla vilket ger fördjupad kris i Sverige!

Anonym sa...

Självsaneringen inom bilindustrin måste ha sin gilla gång. Flera företag kommer att gå omkull och det behövs för att återupprätta balansen mellan tillgång och efterfrågan. Varför skall Reinfeldt ha möten med bilindustrin? De får lösa sina problem den normala vägen, alltså via marknaden.

/Dr Dexter

Björn Fridén sa...

@Dexter

Och de 12 miljoner anställda?

Anonym sa...

De kan väll jobba med hushållsnära tjänster i Täby och Lidingö ?

/Dr Dexter

Anonym sa...

Anders Utbult

"Han har inte ens kommunicerat med bilindustrin. Inte ett möte"

Han kommunicerar. Men du hör det inte. Det kallas tyst diplomati och är en svensk specialitet

George J

Anonym sa...

Medan Mona Sahlin lägger ut mattor av ord om "en ny syn på entreprenörskap" och annat till intet förpliktigande ute på Älvsjömässan så uträttar Fredrik stordåd i, det tysta

George J

Mikael sa...

Inte för att detta har med diplomati att göra men det nu nämndes så kan vi konstatera att konsten utvecklats under den moderata ledningen. Den högre skolan kallas numera Frånvarande Diplomati.

Anonym sa...

Till Anonym 11:47: Sno inte mitt smeknamn, tack! Du är inte Dr Dexter.

Herr Fridén: Det finns en överkapacitet inom bilindustrin och det vet du lika väl som jag. Företagen konkurrerar på en global marknad och det innebär just hård konkurrens.

/Dr Dexter

Anonym sa...

Anders Utbult

"Han har inte ens kommunicerat med bilindustrin. Inte ett möte. Det handlar inte ens om stöd, utan om något så banalt som att kolla läget och få en krisande industri att samverka".

"Kolla läget" kan han ju göra genom att läsa kvartalsrapporterna.
Inte ens de två Svenska biltillverkarna samverkar ju utan dom kör var och en sitt eget race beronde på att bilindustrin är global och Volvo och SAAB har tillhört olika sfärer vilket dom kommer att göra även framgent
samma sak gäller i Tyskland där det blir en lösning för det som var Tyska GM (Opel) och en annan för VW-Audi-Porsche-Skoda-Seat som i sig utgör en sfär medan Daimler-Benz (Mercedes) går sin väg precis som BMW.
Att allr detta skulle brytas upp bara för att Fredrik Reinfeldt kallar till ett "möte" är ju knappast realistiskt.
Jag är för övrigt inte ens säker på att en sammanslagning av en eller flera av sfärerna skulle e en bättre bilindustri. Projektet Daimler-Chrysler dvs samgåendet mellan Mercedes och Chrysler visade ju på att 1+1 inte alltid blir 2 utan Mercedes har ju klarat sig bättre efter skilsmässan från Chrysler.

George J

Anonym sa...

Dels så har väl EU ett gemensamt stödprogram för bilindustrin med lånen? och dels så är ju faktiskt bilindustrin en av sveriges viktigaste inkomstkällor.

Ibland visar borgarna hur verkligt trångsynta dom är. man kan titta på t.ex. Götavarvet (som fortfarande finns kvar) så har dom inte bara tillverkat båtar och reparetat båtar, utan också tillverkat lyktstolpar, staket, flygplan m.m. Dessa visar mångsidigheten med mekaniska verkstäder. Men för en borgare så ska ett företag som sysslar med bilar (eller båtar) enbart syssla med detta och en borgare har svårt att tänka sig att man relativt enkelt kan göra om detta till att börja tillverka vindkraftverk eller stolar eller korvstoppningsmaskiner eller vad som helst. Detta synsätt bygger på förlegad företagssyn om ni kommer ihåg den rationaliseringsvåg som var på 80 och 90-talet där ett företag inte skulle syssla med sidoverksamheter. Det visar framför allt årets ena nobelpristagare i ekonomi.

Anders sa...

Bilindustrin behöver inget stöd utan all överkapacitet och tillverkning av icke efterfrågade modeller ska avvecklas så snabbt som möjligt.

Tyskarna kan gasbilar och japanerna är ledande på hybrider. Att fortsätta bygga bensin och dieselmonster som V70 och 9-5 är en återvändsgränd. Lika bra att inse det nu så inte skattebetalarnas pengar används till meningslöst industristöd.

Om 10 år kommer vi ändå inte att ha några bilfabriker i Sverige eftersom produktionen här blir för dyr och ligger alldeles långt från marknaden i Asien. Dessutom tillverkar vi F-E-L bilar för framtiden.

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

Med det resonemanget verkar det ju lika bra att sälja ut och lägga ner hela landet, men vänta det är precis det som sker..

Björn Fridén sa...

@Anders

Jag förordar starkt att du läser den gode hr. Utbults inlägg en gång till. Han förspråkar inget stöd till industrin, inga subventioner, allt han begär är att det hanteras som en angelägenhet när vi ser en allvarlig kris för en industri som har 12 miljoner anställda. Omställningar och sånt, du vet.

Simsalablunder sa...

"Tyskarna kan gasbilar"

Och har gett ett massivt stöd till bilindustrin genom extra fett på skrotningspremien.

Anders sa...

Ja, och?

De bilar som säljs där är bra mycket snålare än de i Sverige. Dessutom köper tyskarna inhemska bilar. Vad skulle vi ha för nytta av en skrotningspremie om alla i Sverige sprang och köpte en ny Toyota eller Kia?

Simsalablunder sa...

Tyskar väljer stödet modell fet skrotningspremie då de vet att tyskar köper tyskt. Sverige behöver givetvis inte stödja via skrotningspremie om svenskar inte köper svenskt. Det finns fler sätt än så att stödja eller styra om skutan serru. Men det är förstås överkurs för Anders då det krävs att Anders tänker i fler steg en ett.

Simsalablunder sa...

i fler steg än ett.

Anonym sa...

Själv tycker jag att regeringen borde se till att verkstäderna hålls igång, och att de anställda kan jobba kvar, eller anställas på nytt (med normalt arbete, inte bemanningsföretag e.dy). Och nej, Dexter och George, naturligtvis behövs det inte säljas så många bilar i Europa som det görs idag, särskillt inte med tanke på växthusgaserna. Men fabrikerna kan väl ställas om till annan produktion, som vindkraftverk, tåg, eller annat som folk behöver eller vill ha (som inte är skadligt vill säga).

Hjalmar

Anders sa...

@ Simsa

Du blir så uppspelt att du måste börja sprida otrevligheter omkring dig och får svårt att skriva.

Du tror inte EUs konkurrensregler skulle sätta käppar i hjulen för din "köp svenskt" kampanj?
Det innebär ju i princip att svenska skattebetalare skulle subventionera ett amerikanskt bilföretag som säljer ett visst bilmärke i Sverige.

Nej, det är du som ska tänka klart först innan du börjar skriva!

Robbie sa...

ahhh titta bara på USA skattebelare som blev lurade av Wallstreet grabbar.

Reinfelt driver en socialistisk fornuftig politik men inte kommunistisk politik. Vinsterna skall vara privata och samma sak gäller förluster.

Anders Utbult sa...

Som sagt, upprepade gånger, texten handlar inte om att ge stöd, utan att helt enkelt arrangera ett enda möte under ett halvår.

Anonym sa...

Anders Utbult
Att arrangera ett enda möte är i och för sig ett måttligt krav men ett enda möte skulle givetvis inte göra någon praktisk skillnad.
Dessutom är jag skeptisk till att EU ska blanda sig in i fordonsindustrin. Spåren av EU:s dyra jordbrukspolitik förskräcker.
Det finns en betydande risk att en EU-inblandning skulle medföra en massa kostnader men få tillverkade fordon.
En gång i tiden så var EU på väg att intervernera i bilbranchen
Det var innan vi gick med på 1980 talet då japanerna tog marknadsandelar både här i europa och i nordamerika.
Då såg många en utveckling liknande den man tidigare sett för motorcykelindustrin där japanerna hade tagit över massmarknaden och europeerna förvisats till att vara tillverkare av nischprodukter.
Tanken den gången var att man skulle bromsa japanernas framfart antingen med tullar eller kvoter.
Men man lyckades aldrig enas om nåt och sem bromsades den japanska offensiven upp av sig själv då deras valuta och därmed deras produker blev dyrare.
För oss konsumenter var det nog bäst som det blev.
Men den gången hade man i alla fall ett tydligt mål för vad som skulle uppnås (skydda europeisk bilindustri) och man trodde sig också veta hur målet skulle uppnås (genom att hejda den japanska offensiven) .
I dag har EU varken taktiska eller stratgiska mål för bilindustrin. Och då blir det möte som Utbult så gärna vill se helt meningslöst

George J

Simsalablunder sa...

"Du tror inte EUs konkurrensregler skulle sätta käppar i hjulen för din "köp svenskt" kampanj?"

Nu är tillskrivar-Anders i gång igen. Någon kampanj likt det har jag inte talat om.

"Det innebär ju i princip att svenska skattebetalare skulle subventionera ett amerikanskt bilföretag som säljer ett visst bilmärke i Sverige."

Stöd kan villkoras. Enklare än så kan det icke sägas. Förstår Anders det då?

"Nej, det är du som ska tänka klart först innan du börjar skriva!"

Här tänks både klart och med bekvämlighet i flera led.

Simsalablunder sa...

"men ett enda möte skulle givetvis inte göra någon praktisk skillnad."

Man börjar alltid någonstans. Ett möte är en bra början. Det vet väl alla att riktiga möten mellan parter är att föredra framför "vi tror att vi vet vad ni vill" attityd av Allianskt snitt.

Anonym sa...

Simsalablunder

För att inte den östliga dimensionen ska gå förlorad så tycker att Fredrik Reinfeldt ska ta in Lars Ohly om det blir något möte med bilindustrin.
Mannen kan berätta om bilindustrin i de länder som styrdes av Vänsterpartiets broderpartier och om odödliga klassiker som tex Moskvitch 427 och Trabant 601

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Bundesarchiv_Bild_183-B0503-0015-001%2C_Sachsenring_Trabant_601.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Moskvitch_427.jpg

George J

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

Reinfeldt kan mycket väl ta in Ohly men historien om forna öststaterna kan nu de flesta utantill! Det är mer intressant att se att Ohlys partis politik egentligen inte nämnvärt skiljer sig från Reinfeldt så Ohly behöver inte skämmas för att vara "bakåtsträvare"! Det som är anmärkningsvärt är att vi nu har samma valmöjligheter mellan 2 block eller egentligen 2 partier som kunde varit tvillingar. Det är väl lika bra att vi låter privata försäkringsbolag administrera sjukförsäkringen så är vi fullständigt inlemmade i de Förenta Staterna.

Anonym sa...

Tankesmedjan det sovande folket

”Det är mer intressant att se att Ohlys partis politik egentligen inte nämnvärt skiljer sig från Reinfeldt så Ohly behöver inte skämmas för att vara "bakåtsträvare"!”

Du har en intressant poäng där. Jag håller inte med dig om Ohly, han är en bakåtsträvare. Men förutom honom så har vi två block som är rätt lika varandra. Och dom andra två rödgröna kan ju köra över gammel-Ohly och då spelar det kanske inte sån stor roll att han står för något annat.
Socialdemokratins kongress gav oss en rad positiva hintar
-S verkar acceptera en stor del av skattesänkningarna
-S accepterar privata aktörer i vård och skola (och då gör man det överallt).
-S tycker tom att vi ska vara ute och kriga med dom anglosaxiska demokratierna
-S Mona tyckte att det gamla folkhemmet blev instängt och står för en ny syn på entreprenörskap.

Det här visar att broarna bär. Timbros idoga arbete har gjort skillnad. Broarna bär. Den senaste veckan har vi hört saker på S kongressen som ingen skulle kunna säga på 80 talet.
Som sagt dom ideologiska broarna bär. Lars Ohly och Simsalablunder framstår som två fornfynd från en svunnen tid.

George J

Anonym sa...

I framtiden så kommer folk att förstå.
Jag brukar läsa Timbros böcker och tycker dom är bra.
Men det är inte så viktigt vad jag tycker.
Vad som däremot är viktigt att Timbro lyckats skapa en ideologiskt brohuvud in i socialdemokratin. Det är just där deras syrka ligger och inte i det faktum att många inom M delar många av deras synpunkter (det har dom nämnligen alltid gjort).

George J

Anonym sa...

Tankesmedjan det sovande folket

En av den Svenska vänsterns få stora tänkare Sven Grassman som tyvärr avled redan 1992 förutsåg redan på 80 talet den utveckling som vi kunnat se på 90 och 00 talet. Han sa att det handlar om en intellektuell statskupp och att det egentligen handlar om vem som har makten över våra tankar.
Och han såg redan på 80 talet en höger som erövrade mark gentemot en rätt så passiv vänster
Sen kom Sovjets fall och då upphörde vänstern att vara några som kämpade för ett annat samhällssystem
Nu handlar det bara om att man inte får vara homofob eller kvinnofirntlig inom det befintliga systemet
Vänstern reducerades till en uppförandekod.

George J

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

George: Du har helt rätt det mesta här men jag står helt motsatta sidan och för mig finns inga egentliga förebilder som tex Milton Friedmann eller liknande på högersidan.
Personen Lars Ohlys egna politiska åsikter vet jag ganska lite om men vad hans parti står för vet jag mer och även de krymper de offentliga utgifterna en hel del i den senaste skuggbudgeten så de står egentligen väldigt nära M.
SAF-SNs propaganda som Grassmann talade en hel del om har tyvärr medfört en oerhörd fördumning och vi står inför ett amerikanskt system som kommer att få lägre och lägre röstdeltagande, sedan kommer det bli en del bilar som brinner här och där som vi kan förfasas åt och lite muhammed-skräck på "debatt" men tills vidare är slaget förlorat oavsett vilka som vinner valet!

Simsalablunder sa...

"Jag håller inte med dig om Ohly, han är en bakåtsträvare."

Och Sveriges småföretagare håller inte med George, vilket är bra det. Vi vet ju att Mp och V står för de idéer som gillas mest av småföretagarna. När det gäller större företag skulle Mp och V göra bättre ifrån sig än Alliansen då de inte lider av långvarig och synnerligen allvarlig hybris. De vet nämligen att de skulle ha ögonen på sig och att minsta felsteg skulle resultera i fullt pådrag i de 90%igt dominerade högermedierna. De kan dessutom konsten att tänka i fler led än ett och har förmåga att lyssna och analysera omvärlden, något Alliansen inte ens klarar av att drömma om.
Näe, Reinfeldt skall givetvis inte ta in Ohly utan Reinfeldt skall helt sonika lämna över rodret till Ohly så blir det ordning och reda och ett Sverige likt Fagersta.

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

Sossarna har ju kantrat ordentligt åt höger och om det ska bli en politik med åtminståne några inslag av mänsklig politik så måste V växa ordentligt. Tyvärr har man bundit sig till ett mittensamarbete med S och Mp så det är troligare att V åker ur riksdagen än att de växer.
Jag är förbannad så jag kokar! När nu den nyliberala ekonomiska politiken visat gång på gång att den inte fungerar så trodde jag att S skulle dra någon som helst slutsats av detta! Men de fortsätter vandra högerut och fjäska för den rika delen av befolkningen!

Anonym sa...

Simsalablunder

"utan Reinfeldt skall helt sonika lämna över rodret till Ohly så blir det ordning och reda och ett Sverige likt Fagersta"

Nu är det nog ingen mer än du som vill ha ett "Sverige likt Fagersta". Kommunen i fråga har väl under de senaste 10 åren pga bristen på nyföretagande tappat mer folk än kommunerna i Lappland.

Däremot så skulle nog Vänsterpartiet tjäna på att göra Fagerstas kommunalråd Stig Henriksson till partiledare.
Stig är ju en av personerna i Vägval Vänster där bland annat Johan Lönnroth ingår. Dom representerar ju en modernare vänster än den som Kommunisten och Östtysklandkramaren Lars Ohly står för.

George J

Anonym sa...

Tankesmedjan det sovande folket

Det är viktigt att vi stödjer högerfalangen inom S.
Om vi får en rödgrön regering så måste det bli högerkrafterna inom S som dominerar denna.
Lars Ohlys och Vänsterpartiets roll ska då vara stödpartiets.
Om han inte accepterar det så måste S och Mp försöka göra upp med mittenpartierna i stället.
Jag vill flagga får Gudrun Schyman. Hon fick 2,2% i EU valet vilket ärn en tredubbling jämfört med riksdagsvalet.
Om Fi låter Gudrun köra en personvalskampanj i nästa riksdagsval under mottot "Gudrun till Riksdan" så kan hon ta många av V:s väljare.
Det vore bra tycker jag.
Svenskt Näringsliv borde i hemlighet lämna ekonomiskt stöd till Gudrun Schyman även om man inte delar hennes åsikter för hon är ju "fiendens fiende"

George J

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

Fördumningskampanjen som började med "Satsa på dig själv" på 70-talet har på allvar börjat genomsyra hela samhället och jag ser slaget förlorat under överskådlig tid. Det blir till att "släcka bränder".

"Svenskt Näringsliv borde i hemlighet lämna ekonomiskt stöd till Gudrun Schyman även om man inte delar hennes åsikter för hon är ju "fiendens fiende"" Jag skulle tro att det finns några som är villiga att sponsra Gudrun för detta ändamål, tex Benny Andersson. Skulle Gudrun bli för inflytelserik så går det ju att köra "alkoholistkampanjen" eller "skattesmitarkampanjen".

Simsalablunder sa...

Det är bra att George garderar sig med "nog" då det är det enda som räddar George ur sin egen "analys".

Vi skall givetvis ha ett Sverige likt Fagersta.
Claes Becker Ekonomichef:

"Fagersta är den kommun i landet som under 2000-talet har haft de bästa samlade resultaten räknat per invånare. Detta har möjliggjort att samtliga låneskulder har kunnat betalas, kommunen är alltså skuldfri! Den starka ekonomin
har medfört att skattesatsen har kunnat sänkas från 22,69 procent år 2001 till 21,99 procent år 2009."

Dick sa...

Sänkt skatt alltså försämrad välfärd.

Fagersta är knappast nr 1.

Simsalablunder sa...

En liten korrektur. "Väl" ingår också i "väl" Georges helgardering.

Fagersta har haft den bästa befolkningsökningen sedan 1969. Företagen i Fagersta har haft den bästa tillväxten i länet och näst bäst i landet.

Jämför det med Reinfeldts resultat och liknelsen strålar än vackrare. Vi skall givetvis ha ett Sverige likt Fagersta.

Simsalablunder sa...

"Sänkt skatt alltså försämrad välfärd."

Ja, om det görs så som Reinfeldt och Alliansen gör.

Nej, om det görs i likhet med Fagersta.

Anonym sa...

Simsalblunder

"har medfört att skattesatsen har kunnat sänkas från 22,69 procent år 2001 till 21,99 procent år 2009"

Stig Henriksson måste ju bara få bli partiledare för Vänsterpartiet. När man hör Ohly intervjuas så är det inga skattesänkningar i sikte.

""Henriksson tillhör de s.k. "förnyarna" inom vänsterpartiet och är en av de ledande gestalterna i nätverket Vägval Vänster. Citat från TV-programmet Vänsterspöket SVT2 23/4 2006: "Man kan inte finansiera offentliga jobb med offentliga jobb""

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Henriksson

En sådan man kan ju inte sitta och tyna bort i Fagersta.
Han skulle kunna bli ett jättelyft för det parti som i dag har en partiledare som grät när Berlinmuren föll och som av Miljöpartisten Peter Eriksson kallats "Stalinisten"

George J

Anonym sa...

Tankesmedjan

"Skulle Gudrun bli för inflytelserik så går det ju att köra "alkoholistkampanjen" eller "skattesmitarkampanjen"."

Du har fattat.
Det optimala är om hon skulle få ca 3,9% av rösterna varav samtliga från V. Då blir hon inte så inflyelserik men hon skulle försvaga V.
Det kanske inte är realististiskt men Gudrun är en färgstark politisk entreprenör så om hon kör en personvalskampanj är det inte orimligt att tro att hon får lika mycket som i EU valet vilket alltså var 2,2%.
Hon kan mycket väl komma att förbättra den siffran något.
Öppna plånboken Benny. Mamma Mia har ju gått så bra.

George J

Simsalablunder sa...

Det hela handlar om att ta helhetsansvar. Krävs det skattehöjning gör man det. Finns det utrymme för sänkning (sett ur längre perspektiv) gör man det. Det förstår V men inget av Allianspartierna. Alliansen framförhållning sträcker sig max till ett kvartal i stöten. Oftast ingen framförhållning alls. Och hur illa det fungerar vet vi ju.

Anonym sa...

Simsalablunder

"Det hela handlar om att ta helhetsansvar"
Jaja men nu ska du inte ta i så du spricker.
Men min fråga lyder.
Om ni har en stjärna i laget varför gör ni inte honom till partiledare?
Han måste ju vara ett jättelyft jämfört med den nuvarande.
Det skulle säkert Peter Eriksson och Mona Sahlin också tycka.

Tankesmedjan det sovande folket har inte rätt i så mycket men en sak har han rätt i och det är att den rödgröna alliansen står för en mittepolitik och inte för en vänsterpolitik.
Stig Hemriksson skulle passa in bättre i det laget är Ohly.
Dessutom om ni har en stjärna så ska han ju inte sitta ute i Fagersta som är ungefär lika off som om han suttit i Korpilombolo. Eller som om Zlatan hade spelat för Byske IF.

George J

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

Apropå Fagersta och Vänsterpartiet så skulle jag vilja rekommendera Dan Josefssons dokumentär "Vänsterspöket". Den beskriver i detalj splittringen inom V och de politiska skiljelinjerna mellan parterna. Mycket intressant!

Simsalablunder sa...

"Jaja men nu ska du inte ta i så du spricker.
Men min fråga lyder.
Om ni har en stjärna i laget varför gör ni inte honom till partiledare?"

Här sysslas det inte med överord. Det otyget är förbehållet Alliansen och dess bihang.
Det finns många stjärnor i V men bara en partiledarpost. Alla stjärnor kan således inte bli partiledare men väl stjärnlagspelare.

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

Vänsterpartiet löper som det ser ut just nu stor risk att åka ur riksdagen och skulle definitivt tjäna på att bryta "den rödgröna röran". Det märkliga är att detta just nu ser ut att bero på att SD kommer in.

Anonym sa...

Tankesmedjan

Stjärnlagspelare i Fagersta. Hur stort är det på en skala från 1-10?
Jag gillar inte Vänsterpartiet men trots det så tror jag att partiet har en potential att bli betydligt större än vad man är idag om dom spelar sina kort rätt.. Det finns nämligen en stor grupp av Socialdemokratiska väljare som står till vänster om partiledningen som säkert skulle kunna rösta på ett modernt Vänsterparti om något sådant fanns.
Men för att kunna kommunicera med denna stora grupp potentiella väljare så måste man byta ut ”Stalinisten” för han representerar gammelkommunismen. För många gamla sossar är det helt otänkbart att rösta på en kommunist (som ju Ohly själv hävdat att han är).
Då jag såg Tomas Östros hos Ortmark så tänkte jag att om man inte visste vad han var så skulle man ta honom för en Folkpartist som befinner sig en bit till vänster om Björklund men en bit till höger om Bengt Westerberg. S av idag är ett mittenparti vilket skapar en möjlighet för V som jag inte tycker att dom utnyttjar särskilt väl.

Fakta är ju att V var betydligt större under Schymans tid då dom uppfattades som ett modernare vänsterparti än idag. I EU valet 99 så hade man 15,8% mot 5,7% nu senast så det är ganska uppenbart att det finns mer att hämta om dom bara ville.

George J

Anonym sa...

Tankesmedjan

Stjärnlagspelare i Fagersta. Hur stort är det på en skala från 1-10?
Jag gillar inte Vänsterpartiet men trots det så tror jag att partiet har en potential att bli betydligt större än vad man är idag om dom spelar sina kort rätt.. Det finns nämligen en stor grupp av Socialdemokratiska väljare som står till vänster om partiledningen som säkert skulle kunna rösta på ett modernt Vänsterparti om något sådant fanns.
Men för att kunna kommunicera med denna stora grupp potentiella väljare så måste man byta ut ”Stalinisten” för han representerar gammelkommunismen. För många gamla sossar är det helt otänkbart att rösta på en kommunist (som ju Ohly själv hävdat att han är).
Då jag såg Tomas Östros hos Ortmark så tänkte jag att om man inte visste vad han var så skulle man ta honom för en Folkpartist som befinner sig en bit till vänster om Björklund men en bit till höger om Bengt Westerberg. S av idag är ett mittenparti vilket skapar en möjlighet för V som jag inte tycker att dom utnyttjar särskilt väl.

Fakta är ju att V var betydligt större under Schymans tid då dom uppfattades som ett modernare vänsterparti än idag. I EU valet 99 så hade man 15,8% mot 5,7% nu senast så det är ganska uppenbart att det finns mer att hämta om dom bara ville.

George J

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

Jag har egentligen ingen egen åsikt om Ohly. Känner till honom för dåligt. Sedan det där med hans kommunism: jag har inte hört någon göra avbön för att de hyllar Milton Friedmann! Men framtiden kommer att visa att nyliberal mycket väl kan bli ett lika stort "skällsord" kommunist. Visst hade det varit bra med en mindre "befläckad" partiledare typ Sjöstedt eller Dinamarca men det viktigaste steget är att ta sig ur "den rödgröna röran".

Anonym sa...

”Känner till honom för dåligt.”

Men du vet att han sagt att han är kommunist. Och för många räcker det.
Problemet för Ohly uppstod när SVT (som har högre trovärdighet hos allmänheten än de andra TV-bolagen) ägnade två hela program i serien ”Uppdrag Granskning” åt Lars Ohlys kommunism och diktaturkramande.

Problemet var egentligen inte att SVT sa att Ohly var kommunist. Problemet har uppkommit på grund av att Ohly och partiet hanterade det hela på fel sätt.
Det är många som i dag är sossar som vart kommunister. En hade tom rört sig i kretsarna kring de Tyska terroristerna vilket inte Ohly gjort.
Men när det kommer upp obehagliga fakta (som tex Kamprads nazistiska förflutna) så måste man sätta igång med en adekvat krishantering. Det gjorde Kamprad och Ikea men inte Ohly och V.
Dom gjorde två misstag
Det första var att dom tidsatte någon slags sanningskommission som skulle gräva i den gamla skiten. Ur något sådant kommer förstås inget gott sett ur ett krishanteringsperspektiv utan bara en massa ny skit.
Det insåg vänsterpartisterna så då lät man sanningssökandet tyna bort i tysthet och så gjorde det andra misstaget, man gjorde ingenting.

Då det kommer fram obehagliga sanningar så måste man konfrontera dessa som Kanprad och IKEA gjorde för då kan man lämna dom bakom sig och gå vidare

I Sverige är det kanske inte hela världen om nån varit nazist back in the days men i länder som ockuperades av nazisterna kan det vara en katastrof. Det kunde alltså ha drabbat IKEA därför var man tvungen att konfrontera problemet vilket man också gjorde.

George J

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

Vad för slags "krishantering" som gjordes omkring Kamprad känner jag inte till men 90-talet var en enda lång avbön från vänstern, lite som under McCarthy-tiden. Sedan kommer Ohly "ut" efter detta och det är väl ingen överdrift att säga att detta inte var speciellt taktiskt och jag tror att han föralltid kommer att bli förknippad med "rödskäggen" och tyvärr kan ju V inte växa speciellt mycket pga detta.

Anonym sa...

Tankesmedjan

Det är hårda tider för de gamla arbetarpartierna.
En tröst i bedrövelsen är ju att det idg finns ett nytt arbetarparti.

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.341338!defaultImage/2683003023.jpg

George J

Tankesmedjan Det sovande folket sa...

Innan Moderaterna bytte namn så fanns åtminståne en viss relevans mellan ord och handling.