Augusti 23, 2009 - Skattesänkningarna är en "frihetsreform"

SKATT. I de senaste inläggen har det visats att regeringen omöjligen kan ha skapat de 70.000 jobb man hävdar ens om man använder de mest frikostiga siffror. Inte nog med det, tittar man på kostnaderna så är det en arbetsmarknadspolitiskt svindyr åtgärd att sänka inkomstskatten, så förklaringen till skattesänkningarna måste vara en annan. Det är denna statsministern presenterade i gårdagens tal i Vaxholm.

Det är en frihetsreform, säger statsministern.

Skattesänkningarna är ideologiska.

Det har vi vetat länge. Problemet med denna "frihetsreform" är att den inte sköts ur några sunda statsfinanser. Det ofantliga budgetöverskottet har blivit ett budgetunderskottet, som till råga på allt är större än skattesänkningarna - skattesänkningarna görs alltså med lånade pengar.

Att låna för att betala saker man egentligen inte har råd med är, som statsministern säger, det bästa sättet att ödelägga finanserna. Och lånen ska betalas. Förra gången ekonomin skulle städas efter en borgerlig regering var det de med låga eller inga inkomster som fick stå för notan. Lite tyder på att det kommer bli annorlunda den här gången.

Rekommenderad läsning:

Andra har också skrivit intressanta grejer om , , , ,
______________________________________________________

44 kommentar:

Jonas sa...

Budgetunderskottet är ca 200 miljarder. Det beror på sänkta skatteintäkter och ökade utgifter för bidrag. Typ.

Tio miljarder till är knappast avgörande. Oppositionen har föreslagit ännu mer lån och utgifter.

Det är helt normalt att gå med underskott i lågkonjunktur. Tidigare år har konjunkturen varit bättre och alliansen gett uppvisat överskott. Att försöka sig på att hålla budgetöverskott i lågkonjunktur är vansinne. En sossebudget med högre a-kassenivåer skulle för övrigt tveklöst lida än mer av lågkonjunkturen.

Anders sa...

Joooo men om alla arbetslösa hade högre ersättning skulle de konsumera mer och därmed motverka lågkonjunkturen. Och eftersom alla bidragstagare direkt konsumerar upp alla bidragshöjningar (men arbetare konsumerar inte skattesänkningar) så kommer det i slutändan att vara lönsamt för staten att höja bidragen pga multiplikatoreffekten.

Det är i alla fall logiken i vänsterregimens resonemang.

Viss är det bra?

Anselm sa...

@Jonas: Du har tydligen läst matte i Björklunds flumskola. Skattesänkningarna kostar närmare 70 miljarder på årsbasis inte som engångseffekt. Eftersom bokslutet numer är skralt får man inför varje år låna hemska pengar för att kompensera för detta skattebortfall. För övrigt finns det ingen "normalitet" i att låna pengar för att skapa budgetunderskott under en lågkonjunktur. Det mest "normala" vore väl att ett eventuellt tidigare överskott - både i den statliga kassan och i socialförsäkringarna - plus skatter ska täcka utgifterna även under en lågkonjunktur.

Jonas sa...

Anselm:
Skattesänkningarna är finansierade genom att man sänkt nivå i a-kassa.

Av dina försök till förolämpningar kan man för övrigt härleda att du uppenbarligen inte är en särskilt trevlig person.

Marcus , Likvidvänster sa...

om moddarna nu hoppas skapa 70000 arbeten för 10 miljarder kan de ju likagärna skapa 700000 arbeten för 100 miljarder !

Nej man kan naturligtvis inte skapa jobb genom denna politik.

Jonas sa...

Marcus:
Nej, sambanden måste inte vara linjära. Så funkar det inte i verkligheten.

Kan du förresten berätta hur du menar att man kan skapa jobb genom politik? Öka offentliga sektorn? Inget annat?

Marcus , Likvidvänster sa...

Re jonas : precis , det intressanta är precis som du själv påpekar , hur moddarna lyckats komma fram till denna summa på 70000 arbeten.

Troligtvis har de ingen aning utan gissar bara hejvilt då politiken om den fungerade kanske bara genererar 500 jobb , eller 5000.

det enda vi vet är att 70000 är en siffra helt tagen ur luften , och det är därför det är VALFLÄSK och inte seriös arbetsmarknadspolitik.

Jonas sa...

Marcus:
Att man inte med full säkerhet vet hur många jobb som skapas betyder inte att politiken är oseriös. Det går inte att se in i framtiden, vare sig man har röda eller blåa tights på sig.

Oseriösa löften ges av politiker av alla färger. Det är inte direkt så att borgarna griper saker ur luften samtidigt som vänsterpartiet konsulterar expertpaneler av nationalekonomer.

Simsalablunder sa...

"Skattesänkningarna är finansierade genom att man sänkt nivå i a-kassa."

Här har vi äntligen ett erkännande att skattesänkningarna drabbar de sämst ställda genom sänkt nivå i a-kassan.


"Att man inte med full säkerhet vet"

Denna regering vet att det är hittepåsiffror men hoppas att tillräckligt många högerdrängar sväljer det ändå.

Jonas sa...

Hur det kan komma som en nyhet för någon att skattesänkningar finansierats med sänkningar av a-kassa är beyond me...

Edvin Ala(m) sa...

Fast om man läser prognoserna från bland annat Riksgälden konstaterar dom att mer än hälften av årets underskott förklaras av vidareutlåning i spåren av finanskrisen. Ni gör det allt för enkelt när ni hävdar att det är skattesänkningarna som har skapat underskottet.Tittar man även på statsskuldens utveckling under dom senaste tolv månaderna, var den lägre i juli 2009 än vad den var under juli 2008.

Anonym sa...

Håller med rubriksättaren: Skattesänkningarna är en frihetsreform!

/Dr Dexter

Björn Fridén sa...

@ Jonas

Skattesänkningarna finansierades inte genom försämringarna av a-kassan, eller menar du att man gjort nedskärningar av arbetslöshetsförsäkringen för 66 miljarder kronor?

Jonas sa...

Björn:
Nej, korrekt. Jag gav en förenklad bild. Alliansen har också skurit ned på sjukersättning, arbetsmarknadsåtgärder, försvaret, osv. Och höjt skatt på koldioxidutsläpp samt tobak.

Utöver detta har de använt utrymme i budgeten och gått stora med överskott 2006, 2007 samt 2008. Man har finansierat skattesänkningarna.

Simsalablunder sa...

"Hur det kan komma som en nyhet för någon att skattesänkningar finansierats med sänkningar av a-kassa är beyond me..."

Här har vi äntligen ett erkännande att skattesänkningarna drabbar de sämst ställda genom sänkt nivå i a-kassan var det jag sa. Patetisk är högerdrängen i sina försvarstal. Ena sekunden erkänner de att det är de sämst ställda som drabbas för att nästa sekund låtsas som om det regnar och babblar gallimatias.

Jonas sa...

Alliansen har som sagt aldrig förnekat att a-kassan skulle sänkas.

Simsalablunder sa...

De har dock likt Jonas undvikit att tala om vilka som först och främst drabbas hårdast av idiotin. Drängen gör som husbonden .

Anders sa...

Den här "sänkningen" ni talar om är inte så dramatisk. Det handlar om 50 kr i dagpenning. Före skatt.

Simsalablunder sa...

Hur 65% av tidigare lön allmänt blir 50 kr vore intressant att höra.

Anonym sa...

Socialdemokraterna vill ha en återgång till den tid då Gunnar Sträng tyckte att det var OK med skatter som kunde uppgå till 100% av inkomsten.
I stället borde S sikta på att det Svenska skattetrycket borde ligga på samma nivå som det i OECD

Anonym sa...

Skattesänkningarna är det bästa som hänt Svenska folket efter perioden 1870-1970 som brukar kallas det svenska undret.
Höga skatter på alkohol ger lägre alkoholkonsumtion. Höga skatter på arbete har samma effekt

Björn Fridén sa...

@Anonym 8:21

Om du tittar i kommentarsfältet ovan så ser du att vi redan avhandlat frågan och kommit fram till att sänkta skatter på inkomster (inte på arbete - det är arbetsgivaravgifter) endast leder till ökad efterfrågan på arbete om löntagarna också accepterar sänkta bruttolöner

Anonym sa...

Björn Fridén
”sänkta skatter på inkomster (inte på arbete - det är arbetsgivaravgifter)”
Arbete beskattas BÅDE genom arbetsgivaravgifterna som betalas av arbetsgivaren och som inkomst av tjänst som betalas av den anställde.
I verkligheten så går det ju till på så vis att både arbetsgivaravgiften och den anställdes preliminärskatt (för inkomstslaget tjänst) betalas den 12:e månaden efter intjänandemånaden av arbetsgivaren i utifrån en och samma redovisningen. Att bara den ena av dessa två skulle innebära beskattning av arbete är givetvis nonsens.
Sänkta arbetsgivaravgifter leder ju till att lönekostnaden sjunker vid en oförändrad bruttolön på lönebeskedet varför efterfrågan på arbete mycket väl kan öka
Men om vi får en S regering så kommer dom ju att höja skattetrycket till det högsta i världen och detta genom att höja skatten på arbete,. Detta kommer givetvis att minska hushållens efterfrågan på många varor och tjänster.
Att Socialisera en sån stor del av vanligt folks inkomster som S tänker göra är inte bra för vanligt folks ekonomi
Anonym 8:21

Af Dunkelspel sa...

Skattesänknigar är en frihetsreform för mig emedan jag då får mer pengar att spendera på utlandssemestern i Thailand, sen att Freddan ska låna till det gör inget bara jag slipper vara med och betala.
Betala får någon annan göra.

Anonym sa...

Dunkelspel
"att Freddan ska låna till det gör inget"
Freddan ska inte låna till din Thailandsresa. Utan det Freddan lånar till är statliga utgifter som försvaret, bidrag till kommunerna, bidrag till enskilda mm mm
Nu lånar han till det. Men tanken är förstås att efter 2010 så ska man börja hårdskära i de statliga utgifterna.
I dag går tex en massa bidrag till kultursektorn helt i onödan.
Däremot så får vi som betalar skatt vara med och betala för det Freddan lånar nu. Men det gör inte så mycket om man skär ned på annat

Anonym sa...

Af Dunkelspel
Staten har också mycket egendomar som kan säljas med vilka man kan återbetala de lån man nu tar för de statliga utgifterna
Tex så skulle det staliga Vattenfall inbringa en bra slant om det såldes
Privatisera mera

Björn Fridén sa...

@Anonym 8:21

Inkomstbeskattning är beskattning av inkomst - inte arbete. Bara för att folk får sänkt inkomstskatt så blir det ju inte billigare för arbetsgivare att anställa - lönekostnaden är densamma. Blir det inte billigare för arbetsgivarna så ökar ju inte heller efterfrågan på arbete. Och det ä ju som bekant så att utbudet av arbetskraft är större än efterfrågan = arbetslöshet.

Jonas sa...

Björn:
Så 90% och 10% i marginalskatt ger samma bruttokostnader för att anställa en person till samma tjänst i din värld?

Anonym sa...

"Inkomstbeskattning är beskattning av inkomst - inte arbete."
Öhhh. Inkomst? Förväxlar du inte inkomster med bidrag nu?
Det finns tre olika typer av inkomstskatter. Dessa är:
1. Inkomst av tjänst
2. Inkomst av kapital
3. Inkomst av näringsverksamhet

Inkomst av kapital är givetvis inte en beskattning av arbete. Men inkomst av tjänst är definitivt det.
Inkomst av näringsverksamhet kan vara inkomst av arbete. Det beror på vad näringsverksamheten består i.
Om vi håller oss till inkomst av tjänst utgår inkomstskatt beroende på bruttolönens storlek.
Arbetsgivaravgifterna utgår med 31,42% av samma bruttolön.
Men både inkomst av tjänst och arbetsgivaravgifterna (som är beräknade på samma bruttolön) är givetvis en beskatt på den ersättning för utfört arbete som utgått
Anonym 8:21

Anonym sa...

Den ursprungliga beskattningen av arbete är ju det som idag är beskattning i inkomstslaget tjänst.
Arbetsgivaravgifterna var ju egentligen bara ett sätt att öka beskattningen av arbete på ett sätt så att det inte syntes på löntagarnas lönebesked.
OBS Arbetsgiarvgifterna är inte bara skatt utan av de 31,42% som utgår är ca 20% skatt. Alltså en skatt som den anställde inte ser.
Även på skatteverket.se så talar man om skattedelen i arbetsgivarvgifterna
Anonym 8:21

Af Dunkelspel sa...

Det är klart att staen ska sälja ut så mycket som möjligt, men då måste pengarna gå till skattesänkningar och inte på att betala av lånen.
Jag är med och betalar skatt och om jag vill åka till thailand för dessa pengar så gör jag det, sen förstår jag inte varför en del är upprörda för att Freddan lånar pengar till skattesänkningar.
skulle vara?

Anonym sa...

Af Dunkelspel
"Jag är med och betalar skatt och om jag vill åka till thailand för dessa pengar så gör jag det,"

Självklart så gör du det. Vi som tillhör verklighetens folk reser dock för dom pengar som INTE gick till skatt.
Men kulturkoftor, Palestinasjalar och annat löst folk reser för de pengar som vi betalar i skatt och det är det som det måste bli slut på.
Göran

Simsalablunder sa...

"Vi som tillhör verklighetens folk reser dock för dom pengar som INTE gick till skatt."

Nu är det dags att Reinsvettet tar itu med alla dessa "verklighetens folk" som snyltar på samhället genom svartjobb.

Anonym sa...

Simsalablunder
Vore det inte bättre om Reinfeldt tog itu med det som Socialdemokraterna gjorde tidigare det vill säga började registrera kommunister.
Den store landsfadern Tage Erlander sa att vi kan aldrig få en stabil samhällsutveckling med kommunistiska fackföreningar.
Lär av mannen

Hubert

Simsalablunder sa...

George har många namn. Hubert är ett. Här snackas det skattestålar och då duger inte dina sedvanliga kort. Visst vore det bra om Reinsvålet tog itu med övervakningssamhället. Men det förblir en dröm. Minns FRA.

Anonym sa...

Håller med om att Reinfeldt borde ta itu med övervakningssamhället. Om sossarna får makten så måste medborgarna övervakas annars kommer det att bli svårt att driva in världens högsta skatter
Mr Taxpayer

roberth sa...
Det här inlägget har tagits bort av bloggadministratören.
Simsalablunder sa...

Om de rödgröna får makten får man hoppas att de sätter åt alla dessa samhällssnyltande svartjobbare. När man gör det ökar statsfinanserna och välfärden kan säkras samtidigt som sund konkurrens återuppstår.

Anonym sa...

Skattesänkningar ÄR en frihetsreform.
Jag både hoppas och tror att Socialdemokraterna kommer att tänka om vad gäller skatterna.
En debattartikel i DN inger visst hopp.
http://www.dn.se/opinion/debatt/socialdemokratin-maste-genast-ha-en-ny-politik-1.936850

4 tunga socialdemokrater i Sthlms län säger bland annat följande:

"Den dystra trenden som social­demokratin haft i Stockholms medelklassområden måste brytas. Därför behöver partiet omgående en ny politik. Bilden av socialdemokrater som alltid hittar en möjlighet att höja skatter eller hitta på nya måste försvinna, skriver S-politikerna Helene Hellmark Knutsson, Ilija Batljan, Anders Johansson och Niklas Nordström."

Inom partiets högerflygen finns en del människor med ett sundare tänk.

George J

Simsalablunder sa...

Inte alls sunt med borgare som kapar partier. Man får hoppas att de väljs bort.
Det är däremot sunt är att ta itu med svartjobben där mångmiljardbelopp försvinner ner i samhällssnyltarnas fickor. Hade varit klädsamt om Rienfjutten hade gjort det samtidigt som bidragsfuskkampanjen sjösattes eftersom det är klart större fusk där. Men det är klart, Reinfuskarn har ju själv förflutet inom svartsektorn och vill väl inte klippa lojalitetsbanden.

Anselm sa...

Frihet är alltså pengar.... arma människor!

Jonas sa...

Anselm:
Är fattiga människor mindre fria än rika?

Jag skulle svara "ja" på den frågan.

Anselm sa...

@Jonas: Då tillhör du de arma människorna som lever i den illusionen. Det är väl en jävla sorts frihet att ständigt jaga pengar, jag betackar mig för den.

Jonas sa...

Anselm:
Du kanske missförstår och tror att jag menar att man blir friare ju rikare man är. Det är inte vad jag menar. En förmögen människa är inte nödvändigtvis friare än medelklassen i Sverige. Men de fattigaste människorna på vår planet är de minst fria. Inte sant?